'Triest dat we er niet meer van opkijken'

by StichtingR on May 22nd, 2013

Dit is een citaat uit een artikel van dagblad Trouw in april over een reconstructie van een vechtpartij waarbij de spoorwegpolitie in Ede betrokken was.

In deze reconstructie wordt het verhaal verteld van een groep vrienden uit het dorp Austerlitz. Zij zijn die avond met de trein naar het Piraten Festival in Arnhem geweest. Zij hebben een leuke avond gehad waarbij het bier rijkelijk vloeide. Later in het verhaal wordt aan een van de jongens nog gevraagd of er ook drugs in het spel was. De jongen ontkent. Geen drugs, alleen drank.
Hoe kan het toch zijn dat je zo dronken bent, dat je het in je hoofd haalt om een politiehond te willen intimideren? Ik heb in mijn politiejaren een training gekregen met een politiehond en ondanks dat ik een hondenliefhebber ben, was ik toch aardig onder de indruk van kracht van de hond, zelfs in een trainingssituatie.

Terug naar de trein. De jongens stappen in Arnhem op de trein en nemen plaats in een eerste klas coupe. Ze gaan ervan uit dat er toch niet wordt gecontroleerd. Eerste normvervaging. Dus, als er toch niet wordt gecontroleerd ga je in een andere klasse zitten. Maar goed dat is dan nog daar aan toe.
De volgende stap is dat de jongens de stoelen los trekken en door de coupe slingeren. Tweede normvervaging. Schijnbaar mag je gewoon een treincoupe slopen omdat je er zin in hebt. Ik vraag me altijd af wat er gebeurt als je bij zo iemand thuis komt en vervolgens de flatscreen op pakt en die door het raam slingert. Kijkt men toch raar van op denk ik. Maar in een trein “mag” het wel.
Het treinpersoneel merkt de vernieling op, durft niet in te grijpen en schakelt de politie in. Deze heeft haar handen vol om de orde op het station te handhaven en stuurt de trein door naar Ede. Je leest in het verhaal dat het treinpersoneel zich niet veilig voelt. De conducteur sluit zichzelf op in de conducteursruimte. Wat kan hij in z’n eentje uithalen tegen een groep. Veiligheid voorop.
Maar hoe zit het dan met de passagiers. Schijnbaar voelt een passagier zich onveilig en belt met 112. Als de trein in Ede aankomt, staan er al een aantal agenten van de spoorwegpolitie. Men grijpt in en de boel escaleert. Eén jongen uit de vriendengroep die de-escalerend probeert te werken wordt door een politiehond gebeten. Dit frustreert uiteraard de goedbedoelende jongen. Maar door de chaos kan de politie geen onderscheidt meer maken tussen jongens die kwaad willen en een jongen die het goed bedoelt. Analyserend komt men tot de conclusie dat het gevecht is ontstaan door een grote groep jongeren, drank en de starre houding van de politie. Kan er uit deze conclusie lering getrokken worden? Ik denk het wel.

Ik ben een voorstander van zelf laten ervaren. Stap letterlijk eens in de schoenen van een agent. Een ME’er bij een risicovolle wedstrijd, een agent die op het station de boel veilig moet houden nadat er een grote groep mensen bij een evenement, al dan niet onder invloed vandaan komt.

Spijt komt na de zonde. Zouden mensen ook zo reageren als ze niet onder invloed zijn. Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar schijnbaar is het drinken van alcohol en vervolgens op slooptocht gaan en het provoceren van politie een vrijbrief.

De toespraak van Uhm op 4 mei schiet door mijn hoofd. Hij wilde dienen voor ons land en de vrijheid van anderen en was trots toen zijn zoon ook diezelfde keuze maakte. Zijn zoon overleed in een ander land voor een ander volk. Een prachtige toespraak die je diep in je ziel raakt. Maar dan realiseer ik me dat politiemensen ook de keuze maken om te dienen en dat er politieagenten zwaar gewond raken of overlijden doordat zij in eigen land het eigen volk dienen.

Het citaat van de agent in het artikel vind ik dan ook schokkend. Zijn onze normen en waarden zo veranderd dat wij het “normaal” vinden dat je je helemaal vol laat lopen met alcohol en jezelf verliest? In landen als Italië is het een schande als je in het bijzijn van je vrienden en familie dronken wordt. En hier in ons land is het stoer en “hoort” het erbij.

Wat zou jij ervan vinden als een van jouw naaste betrokken zou zijn bij een gewelddadig incident? Ik ben daar heel erg benieuwd naar. Laat het me weten via marlise@stichtingr.nl

Posted in not categorized    Tagged with dagblad, trouw, vechtpartij, ede, bier, drugs, drank, hond, politie, trein, agent