'Gezellig'... Oud en Nieuw...

by StichtingR on December 31st, 2012

Iedere burgemeester zet zich schrap….Oud en Nieuw komt er weer aan! Hoeveel schade gaat het dit jaar opleveren? Welke rotzooi wordt er getrapt? Hoeveel branden moeten er geblust? Een aantal burgemeesters stuurt preventief brieven de deur uit.

‘Beste inwoners van mijn gemeente,
Jarenlang is het vreugdevuur op …. locatie gedoogd, maar omdat de openbare orde en de veiligheid van onder andere het personeel van mijn hulpdiensten in gevaar komt, ben ik genoodzaakt deze te verbieden.’

Politie en brandweer worden gebrieft. Alle illegalen vuren moeten worden gedoofd. Waarom? Omdat wij als samenleving niet meer weten hoe het hoort. Alle remmen gaan los tijdens Oud en Nieuw. Als de situatie zo gevaarlijk wordt voor de omgeving en de brandweer zich genoodzaakt ziet het vuur uit te maken, gaat dit in een groot aantal gevallen niet zonder slag of stoot.
De ME moet de brandweer begeleiden zodat ze veilig hun werk kunnen doen, zonder dat zij door omstanders worden aangevallen, bekogeld worden met voorwerpen of vuurwerk. Vieren we nog wel feest met Oud en Nieuw of hebben we Nederland tot oorlogsgebied gemaakt???

De waanzin ten top!

Zijn wij als Nederland hier uniek in of gebeurt dit in andere landen ook? Volgens deskundigen gebeurt dit alleen in Nederland. In andere landen steekt men gezamenlijk op één locatie vuurwerk af. Onder het genot van een drankje kijken mensen massaal naar het vuurwerk, wat door de overheid wordt afgestoken.
Nu kun je natuurlijk hier een hele discussie over voeren of wij dit als Nederland ook moeten willen, maar dat is niet de bedoeling van mijn blog. Wat mijn bedoeling is, is dat iedereen zich ook met Oud en Nieuw beseft wat zijn/haar gedrag veroorzaakt.
Hulpdiensten belemmeren, aanvallen of bekogelen omdat ze in moeten grijpen om te zorgen dat onze veiligheid gegarandeerd blijft, is te gek voor woorden, maar zeker tijdens Oud en Nieuw ronduit gevaarlijk!

Laat de mensen die tijdens Oud en Nieuw ervoor zorgen dat wij veilig zijn gewoon hun werk doen!

Namens StichtingR een veilig, gezellige jaarwisseling en een heel gelukkig 2013 met veel respect voor elkaar!

Posted in not categorized    Tagged with no tags